Choď na obsah Choď na menu
 


Rebel Moon

12. 9. 2012

rebel-moon-title.jpgVýrobca: Fenris Wolf
Distribútor: Creative Labs
Žáner: Sci-Fi, FPS
Kategória: Akčné
Rok vydania: 1995
Veľkosť: 56,3 Mb (RIP)
Platforma: DOS
Hodnotenie: 6/10

 

________________________________________________________________

Futuristické sklamanie na Mesiaci v náročnej FPS škatuľke. (1)

________________________________________________________________

Rebel Moon (ďalej už RM) je veľmi zvláštna hra a je pre mňa naozaj ťažké o nej písať ako o dobrej či zlej hre. Všetky dobré vlastnosti sú podkopávané tými zlými, takže hra seba samú mätie tým, ako keby najskôr na seba naliala vodu a potom sa chcela podpáliť. RM je v podstate hra vytvorená podľa knihy s rovnako znejúcim názvom amerického spisovateľa menom Bruce Bethke (u nás bohužial nevyšla). Pokračovanie hry na amazone stojí ešte dnes 74 dolárov!, čo je viac, než v dobe, kedy vznikla. RM je prvý diel (z dvoch) FPS série rovnako znejúceho názvu a ja ďakujem autorom, že ich nevydali viac. Je to už dnes naozaj zabudnutý kúsok, ktorý pozná len veľmi málo vyvolených, ktorí si ho mali možnosť v dobe nástupu Windows 95 zahrať. Dosť zaráža, že hra vyšla ešte na DOS, autori by urobili oveľa lepšie, keby ešte nejaký ten rôčik počkali a vydali hru rovno na Windows, pretože na rozchodenie RM ste museli vlastniť skutočné delo a jeden z dvoch exkluzívnych akcelerátorov - Creative Labs 3D Blaster PCI alebo VLB 2D/3D. Dnes sa na DOSBoxe dá hrať len obtiažne na najmenšie rozlíšenie, takže nevidíte dolný interface zobrazujúci stav vášho štítu alebo munície a informacné obrazovky majú tak zväčšené písmo, že polovicu z toho neprečítate, a tak neviete, čo máte v misii robiť. Ak sa rozhodnete hrať na vyššie rozlíšenie, hra neuveriteľne seká (cca 5 FPS), no dá sa odzoomovať obrazovka ako v klasických Doomovkách a tým zvýšiť framy. Ak by som mal RM porovnávať so Star Wars: Dark Forces, ktoré vyšlo v rovnakom roku, vyhralo by Dark Forces.

Príbeh hry začína v polovici 21. storočia na Mesiaci. V celej hre budú vystupovať rebeli prezývaný tiež Mesačná defenzívna sila (Lunar Defense Force - LDF), ktorí pripravujú vojnu za nezávislosť na Mesiaci. Už im začalo vadiť byť stále závislí na Zemi, a tak sa vyše dvadsať kolónií rozhodlo vyhlásiť samostatnosť, čo ale Spojené národy (United Nations - US), ktoré ovládajú všetky kolónie na Mesiaci, dosť naštvalo, keďže Mesiac živí obyvateľov Zeme. LDF sa chce ubrániť za každú cenu (aj keď si neuvedomujú, že prvá bola kolonizovaná Zem...), a tak prídete na Mesiac vy a ako rebel začnete robiť poriadok (alebo skôr bordel?). S laserovou pištoľov a dvoma týmami LDF jednotiek ste poslaný na svoju prvú misiu na základňu Volodya – prekvapiť US, zhodiť generátor a úsť preč skôr, než prídu posily. V každej misii budete mať iné úlohy – hneď v druhej budete musieť zničiť vznášadlá na Endymione, ktoré by inak vojaci US využili na útok proti LDF. Niektoré misie sa opakujú – napríklad vypnutie kyslíka v komplexe alebo vypnutia gravitácie, čím budete skákať vyššie než obyčajne. Hlavný bosák ma dostal – padol na jednu ranu, no pred bosákom musí hráč podstúpiť dlhú útrapnú cestu bludiskom, no ak si aktivujete mapu Tabulátorom, nie je v podstate problémom.

Graficky sa mi hra vôbec nepáčila. Od zbraní, po rovnakých uniformovaných nepriateľov až po šedé chodby a žiadnu grafickú zmenu v designu hry. Hra sa mi až gýčovo podobala k Star Treku (ktorý osobne vôbec nemusím), keďže stále vidíte a strieľate len s laserových, poprípade plazmových, zbraní a nepriatelia a zbrane farby tyrkysovej vidíte na každom kroku a v 95tom boli asi v móde. Zbrane môžu pôsobiť robustne a po ich vystrelení by ste očakávali, že sa bude trhať samotná realita, no opak je pravdou. Samozrejme, graficky sú podarené, no efektne sú strely dosť podobné, takže si zbrane ani neužijete. Čo musím pochváliť, je dynamické osvetlenie, kedy vystrelená strela odráža svetlo na okolité steny, no to je asi všetko. Celkovo je v hre 7 zbraní. Prvý je tyrkysový vrták, ktorý použijete len ak vám dojdú náboje, čo takmer nikdy, druhá je klasická laserová pištoľ, ďalšia je laserová puška, ktorú si môžete vylepšiť, že bude strieľať trojitý laser, nájdeme tu aj tyrkysový rotačník, granátomet alebo energetické delo – po jednom zásahu padne skoro každý nepriateľ. V hre sa nachádza aj jetpack s ktorým môžete lietať.

V adventúrach nemám rád „pixelhunting“, ktorý sa ale vyskytuje takmer v každej druhej, musíte každú obrazovku preklikať a hľadať v nej malý pixel, ktorý vás posunie v hre ďalej. Predstavte si toto, ale v inej podobe v akčných hrách. Aj keď je „secretdoorhunting“už ojedinelejší , budete musieť hľadať po celej mape skryté dvere, stláčať medzeru alebo iné tlačítko na otvorenie dverí po každej štvorcovej ploche. V RM musíte tajné dvere hľadať za účelom nájsť v ňom kľúč, tlačítko, postup v hre a samozrejme, dostať sa do ďalšieho levelu a to je obrovská chyba. Tajné dvere, ktoré mali hráčom po ich nájdení dávať bonusové náboje, zbrane, lekárničky sú v RM považované ako dvere normálne, ktoré by ste našli okamžite. Hra sa tak pri svojom komplikovanom level designu, kedy po stlačení nejakého tlačidla (niekedy ani tlačitko nevypadá ako tlačidlo) nebudete vedieť, ktoré dvere sa sprístupnili a „secretdoorhuntingu“ stáva veľmi ťažká a prejdenie čo i len jedného levelu je otázka pár hodín (až pokým váš kalich trpezlivosti nepretečie). Naopak, niektoré levely sú jednoduché a pritom sa nachádzajú niekde v strede hry a prejdete ich za menej než pol hodinu. V hre nebudete zbierať život, ale energetické články pre štít a niekedy aj kyslíkové bomby (v prípade, ak odpojíte budovu od kyslíku).

Hra mohla byť hitom. Nebyť toho, že by hra potrebovala špecifický kus hardwaru, mohla sa lepšie predávať a bola by jej daná nálepka „mainstrem“ a považovať sa za ďalšiu Doomovku. Na keby sa nehralo a hrať nikdy nebude a hra ma sklamala podobne ako Daikatana, aj keď tá ma sklamaním drvila, pretože som ju očakával, túto som našiel a len dúfal, a tak ma nesklamala až tak veľmi, ako by mohla.

Poznámka: Hru spúšťajte výhradne cez REB3D. Ak vám hra nepôjde cez DOSBox, v adresári s hrou je pribalený „How to run.txt“ súbor.

6/10

Autor: Methat

 

Download (Počet stiahnutí - )

Extra: Obrázok Obrázok Obrázok                     

 

               Ovládanie - nastaviteľné v hre
[Šípky] - pohyb
[Z] - skákanie
[Shift] - bežanie
[Ctrl] - streľba
[Medzera] - otváranie dverí
[Tabulátor] - mapa

Ostatné
[F1] - hlavné ciele misie
[F2] - uloženie hry
[F3] - nahratie hry
[F6] - prepne na VGA grafiku
[F7] - prepne na nižšie rozlíšenie (odporúčané)
Designed:
Andrew Lunstad, Theodore Beale

Programmed:
Andrew Lunstad

Produced:
Theodore Beale

Executive Producers:
Michael Howse, Steve Mosher

Art:
Brett Hawkins, Rocco Basile

Level Design:
Emil Busse

Sound Design:
Michael Larson

Cover Painting:
Brett Hawkins

Music:
Cranium, haloblack

 

__________________________

(1) - Vysvetlenie nájdete v recenzii

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.