Moja nezáväzná ponuka nebola úplne nezáväzná

Vôbec mi nenapadlo považovať to za zlý nápad. Podelím sa o nejaké informácie, oni mi dajú ponuku a ja sa potom rozhodnem, vravel som si. Ak by som ale vtedy bol býval vedel, čo ma čaká, neurobil by som tak jednoducho.

Nemusel som nikam ísť, len som jednoducho a v domácom pohodlí vyplnil online formulár. Osobné údaje, príjem, náklady domácnosti, splátky iných úverov. To bolo asi tak všetko. Aj som uvažoval, či náhodou nie je problém s tým, že náklady domácnosti a výšku súčasných splátok úverov som triafal len tak „zbrucha“. Nakoniec som si však vravel, že aj tak si budú potom pýtať nejaké potvrdenia.

Tu sú moje kontakty, zoderte ma

Možno jednou z úplne zásadných vecí, ktoré prezrádzajú najviac, je štruktúra informačného a „nezáväzného“ dotazníka. Stačí jednoduchý pohľad a ihneď vidíte, že najväčšiu časť tvoria vaše osobné údaje, preferencie v komunikácii, ideálny čas telefonátov. Neviem, či to má aj nejakú psychologickú stránku – v zmysle „nebavme sa o peniazoch, pre nás je dôležité vaše pohodlie“ – alebo je to tam len pre praktickosť. Pravdou je, že naozaj sa to prakticky využíva.

V momente, keď odošlete vyplnený formulár, odosielate predovšetkým svoje osobné kontakty s červenou vlajočkou: potrebujem peniaze. Hoci by ste do príjmu napísali, že ste milionári. Alebo by ste napísali, že ste zadlžení až po uši. Dôležité sú osobné kontakty a kliknutie na tlačidlo „odoslať“. Ihneď vám pošlú smsku a potom vám zavolajú presne v čase, ktorý ste naznačili.

Predschválené úvery

Hneď v prvej textovej správe bola informácia o mojom predschválenom úvere. Zaujímalo ma aj, čo znamená slovo „predschválené“ a zistil som, že v podstate nič. Je jedno aký máte príjem a ako veľmi ste zadlžení – resp. čo ste uviedli v pôvodnom dotazníku. Všetci dostanú tú istú informáciu v danom období, podľa toho aká je kampaň. V mojom prípade a prípade všetkých bláznov, čo vyplnili dotazník v mojom období, to bolo predschválených 10,000 eur (dinero rapido y facil 500e).

Skúsil som zavolať naspäť, no číslo vraj neexistovalo. O to prekvapenejší som bol, keď mi z toho istého čísla zavolali o tri dni a najkrajším možným tónom sa ma pýtali, čo vravím na ich skvelú ponuku. Výška úveru sa vraj bude prispôsobovať mojim príjmom a celkovej finančnej situácii (aha!), no určite nájdeme nejaké riešenie. A bolo by vraj fajn sa stretnúť. Tak som zase povedal, že si to rozmyslím. Oni chceli hneď vedieť, či môžu zavolať neskôr a kedy teda presne… Jednoducho ma mali na háčiku.

A nechceš to robiť?

Jednou z prekvapivých informácií, ktorú som sa dozvedel, keď som po veci začal pátrať hlbšie, bolo, že za všetkým sú ľudia. Nejde o automaticky generované ponuky, všetky rovnaké, v ktorých sa mení len oslovenie. Za všetkým je sofistikovaný systém pre správu kontaktov – takzvaný contacts/customer management system, alebo CMS. A za ním na konci stoja ľudia.

Až som tomu začal skutočne rozumieť a dostal som možnosť vyspovedať jedného z tých ľudí za systémom, využili možnosť a urobili to, čo pravdepodobne robia neustále – ponúkli mi prácu. Na sekundu som mal pocit ako úplne na začiatku, keď sa znovu objavili otázky o príjme, nákladoch domácnosti. Nevedel som, či hneď vybuchnúť, no potreboval som odpovedi na svoje otázky. Upokojil som sa a veľmi zhruba som odpovedal. Tentokrát však po otázkach neprišla ponuka pôžičky, ale ponuka práce. „A nechceli by ste robiť to, čo ja? Vo vašej situácii by ste si finančne naozaj polepšili.“

Znovu som mal chuť vybuchnúť, ale potreboval som ten rozhovor dokončiť – minicreditos online con asnef mas baratos. Povedal som, že na to asi úplne nie som, že si to rozmyslím, a postupne som previedol rozhovor na moje pôvodné otázky. Vraj sa ozve, nevadí, teraz už poďme k odpovediam. Tie sú v podstate kostrou tohto textu. Sánka mi spadla na druhý deň, keď som dostal sms: „Ďakujeme za váš záujem o prácu v našej spoločnosti. Zarábajte dvojnásobok slovenského priemeru, ozvite sa nám čo najskôr!“ A ja som ľutoval, že som mu to číslo dal.